maanantai 11. toukokuuta 2015

Toimintatuokio: piirtäminen & kirjoittaminen tunteiden hallinnassa

Opintojakson loppupuolella järjestimme opetus/ohjaustuokiot ryhmällemme. Päätimme, että tällä kertaa luokkalaisemme pääsevät eläytymään ysiluokkalaisen maailmaan. Eli toimintatuokiomme kohderyhmänä olivat 9.-luokkalaiset.
   Jaoimme ryhmämme kolmeen ryhmään, näin he kiersivät yhteensä 3 rastia. Rastien tarkoituksena oli löytää itselleen "terve tapa" purkaa tuntojaan ja energiaansa. Löytämällä itselleen sen sopivan tunteidenkäsittelyjutun, psyykkinen tasapaino pysyy kuosissa tai ainakin horjumistilasta pääsee helpommin pois.
   Omalla rastillani keskityttiin etsimään sitä tuntojenpurkutapaa kirjoittamisesta tai piirtämisestä. Ryhmäläiset saivat eteensä paperia ja värikyniä. He saivat oikeastaan vapaat kädet, mitä tehdä. Ohjeeksi annoin, että paperille voi vaikka kirjoittaa siitä, mikä fiilis nyt on, mistä on iloinen, mikä ärsyttää, mistä haaveilee jne. Tai sitten samoista asioista voi piirtää kuvan. Piirustus/kirjoitetut sanat jäivät itselle.
   Itse valitsin tämän rastin pidettäväksi, koska kirjoittaminen on itselleni todella lähellä sydäntä. Olen ollut lapsesta lähtien kirjahirmu, ensimmäinen sanakin on 7 kk:n iässä ollut kiijja. Ja kun kirjoittamaan opin, on kirjoitettu päiväkirjoihin, ystäväkirjoihin, tullut pidettyä blogia ja niin edellen. Kirjoittaminen ja sanojen väntely ja kääntely rauhoittaa mieltä. Kun kirjoittaa pahoista tunteista paperille, isokin kivi voi vierähtää sydämeltä. Toivottavasti joku ryhmäläisistä tajusi myös saman.
   Ohjaaminen tuntui ihan hyvältä. Aikaraja pisti hankoihin. Mieleläni olisin antanut viisikin minuuttia lisäaikaa kynäilyyn, mutta aika on rahaa. Näin jälkikäteen mietittynä olisin voinut myös piirtää ja kirjoittaa mallikappaleita siitä, mitä rastilla voisi taiteilla. Mutta ihan hyvä näinkin!

- Roosa -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti