perjantai 27. maaliskuuta 2015

Oppimisvaikeudet: lukihäiriö sekä kielelliset-, matemaattiset- ja hahmotukselliset vaikeudet

Nuorella voi olla oppimisvaikeuksia, joista puhutaan silloin kun vaikeudet ovat suuria verrattuna henkilön lahjakkuuteen ja koulutustasoon, eikä taustalla ole muitakaan sairauksia. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta. Usein oppimisvaikeuksia voi olla monenlaisia samalla henkilöllä. Oppimisvaikeuksia ovat esimerkiksi lukihäiriö, kielelliset vaikeudet, matematiikan vaikeus ja hahmotusvaikeudet. Kansainvälisessä tautiluokituksessa diagnoosikoodit ovat F80-F83.

Lukihäiriö

Lukihäiriön ydinpiirteitä ovat yksittäisten sanojen lukemisen hitaus ja virheellisyys. Myös kirjoittamisessa on yleensä vaikeuksia. Oikeinkirjoitustaidon oppimisen jälkeen haasteena on omien ajatuksien ilmaiseminen kirjoittamalla sekä sujuvien lauserakenteiden muodostaminen. Luetun ymmärtäminen voi myös olla haasteellista lukihäiriöiselle. Lukihäiriön kanssa esiintyy usein myös matemaattisia ja tarkkaavaisuuden ongelmia.

Tässä kohtaa minulla on myös vähän omaakin kokemusta, koska olen nähnyt lukihäiriöisen elämää läheltä. Minun hyvällä ystävälläni todettiin jo varhain lukihäiriö. Kävimme ensimmäisen luokan yhdessä ja siellä piti lukea aina oppikirjojen luvut koko luokan kanssa, jokainen lukien yhden lauseen kerrallaan. Ystäväni lukeminen oli todella hidasta. Hän oli suurinpiirtein viimeinen joka oppi lukemaan. Myöhemmin englannin ja ruotsin alkaessa ystävälläni oli suuria onglemia myös siinä. Mielestäni hän ei ikinä saanut tarpeeksi tukea opettajilta. Kolmannella luokalla hänet jopa jätettiin luokalle lukivaikeuden ja siitä johtuvien ongelmien takia. Ystäväni ei vieläkään halua lukea ääneen jos kuulemassa on paljon ihmisiä. Häntä olisi pitänyt tukea paremmin peruskoulussa.

Kielelliset vaikeudet

Kielellisissä erityisvaikeuksissa eli dysfasiassa lapsen kielelliset taidot kehittyvät hitaasti ja poikkeavasti. Vaikeuksia voi olla puheen ääntämisessä ja lauserakenteissa, puheen ymmärtämisessä sanojen mieleenpalauttamisessa, sanojen mieleenpalauttamisessa ja käsitteiden ja taivutuksien käyttämisessä sekä asioiden nimeämisessä. Puheen sujuvuus on yleisesti hankalaa. Kielellinen vaikeus lisää myös lukihäiriön riskiä. Kielelliset vaikeudet voivat ilmetä vasta nuoruusiälläkin. Ne ilmenevät tuolloin sanojen löytämisen vaikeutena ja poikkeavina lauserakenteina. Vaikeudet voivat vaikuttaa myös sosiaaliseen vuorovaikutukseen, sosiaalisiin taitoihin ja tunteiden säätelyyn.

Hahmottamisen vaikeudet

Hahmotusvaikeuksissa voi olla kyse avaruudellisten suhteiden, suuntien arvioinnin tai kokonaisuuksien hahmottamisen ongelmista. Niillä tarkoitetaan yleensä näönvaraisen havainnoinnin ongelmia, jotka voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia. Käytännössä esim. karttojen lukeminen, reittien löytäminen, laitteiden toimintamekanismien ymmärtäminen, rakennuspiirustusten ja geometrian mieltäminen voi olla hankalaa. Myös kellonaikojen ja ajan hahmottamisessa voi olla vaikeuksia. Koska matematiikassa tarvitaan avaruudellista hahmotuskykyä, on hyvin todennäköistä että hahmottamisen vaikeuksia omaava henkilö kärsii myös matemaattisista ongelmista. Hahmotusvaikeudet voivat aiheuttaa ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, sillä ihmisten välinen vuorovaikutus on paljolti ei-kielellistä.

Matemaattiset vaikeudet

Matemaattisten vaikeuksien taustalla voi olla monia tekijöitä. Kielelliset vaikeudet voivat haitata matemaattisten käsitteiden ja symbolien ymmärtämistä. Hahmottamisen ongelmat vaikeuttavat matematiikan visuaalisen tiedon käsittelyä, kuten käyrien ja geometristen asioiden ymmärtämistä. Havaintopohjaiset ja tarkkaavuuteen liittyvät vaikeudet saattavat aiheuttaa virheitä numeroiden ja laskumerkkien havaitsemisessa. Muistiongelmat vaikeuttavat kertotaulun, laskusääntöjen ja peruslaskutoimitusten ulkoaoppimista. Matemaattisten ongelmien ratkaisu tapahtuu työmuistissa, joten työmuistin heikentynyt kapasiteetti aiheuttaa ongelmia. Huonot loogisen päättelyn taidot asettavat ongelmia matemaattisten periaatteiden ymmärtämiseen ja soveltamiseen.

Seuraavassa osiossa käsittelen sitä, miten oppimisvaikeuksiin saa tukea ja miten omia oppimisen taitoja voi edistää.

-Olivia-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti