perjantai 27. maaliskuuta 2015

Oppimisvaikeudet: apua ongelmiin

Nuoren tunteet

Luonnollisesti nuori saattaa tuntea huonommuuden ja alemmuuden tunteita, jos hänellä on ongelmia oppimisen kanssa. Koulussa huomataan melko helposti, jos joku ei ole yhtä lahjakas jollain osa-alueella kuin muut. Varsinkin nuori itse huomaa tämän, koska nuoruudessahan on tapana verrata itseä jatkuvasti muihin. Nuori saattaa miettiä, mikä hänessä on vikana.

Tukea oppimisvaikeuksiin

Nuorta ei saisi jättää asioiden kanssa yksin. Kannattaa lähteä mahdollisimman aikaisin selvittämään, miksi jollakin osa-alueella ilmenee ongelmia. Nuorelle on helpompaa hyväksyä tilanne, jos saadaan selville että ongelmat johtuvat oppimisvaikeudesta. Kun ongelmille löytyy selkeä syy ja sille saadaan hoitoa, nuori pääsee helpommin eroon huonommuuden tunteistaan.

Kun nuoren oppimisvaikeus todetaan, aluksi voi olla vaikeaa hyväksyä sitä, että joutuu näkemään enemmän vaivaa kuin muut. Voi olla hyvin turhauttavaa, että luokkatoverit selviävät koulutehtävistään huomattavasti pienemmällä vaivalla. Voi käydä jopa niin, ettei oppimisvaikeuden omaava nuori jaksa edes yrittää. Tämä asia pitää pystyä hyväksymään, jotta on voimia jaksaa puurtaa koulu läpi.

Apua oppimisvaikeuksiin nuori voi kysyä esim. terveyskeskuksesta ja kouluterveydenhoitajalta. Erilaisia kuntoutusmenetelmiä on oppimisvaikeuksista kärsiville: kouluissa voidaan järjestää erityisopetusta, nuori voi mennä neuropsykologiseen kuntoutukseen tai sopeutusvalmennukselle.

Ongelmia ja niiden ratkaisuja on tietysti kaikista tärkeintä työstää itse. Nuori voi esimerkiksi harjaannuttaa oppimisen taitojaan. Mitä paremmin tuntee tapansa oppia, sitä parempia oppimistuloksia saa. Opiskelutaitoihin vaikuttavat itsetuntemus, tieto omista motivaatioista sekä ajankäytön suunnittelu. Nuoren täytyy tietoisesti tehdä töitä oppimisensa eteen ja löytää omat parhaat tapansa oppia. Esimerkiksi erityisopetuksessa opettajan olisi hyvä auttaa nuorta löytämään nämä tavat.

Some

Nuori voi löytää vertaistukea internetistä. Keskustleupalstoja, blogeja ja internetyhteisöjä on paljon ja kaikille oppimisvaikeuksille löytyy varmasti omansa. Youtubesta voi löytyä vlogeja aiheesta. Vertaistukea ei mikään voi korvata.

Facebook-ryhmä Oppimisvaikeudet ja erilainen oppiminen:
 https://www.facebook.com/groups/82693827981/?fref=ts

Äidinkielen lehtorin tarina omasta lukihäiriöstään (kannattaa lukea myös kommentit):
http://kolmistaan.bellablogit.fi/tag/oppimisvaikeus/

Huumorimielinen blogi lukihäiriöisen väärinlukemista lauseista:
https://lukihario.wordpress.com/

Luki- ja hahmotushäiriöisen henkilön blogikirjoitus aiheesta:
https://ahdata.wordpress.com/2015/03/13/minkalaista-on-olla-erilainen-oppija/

Täällä on blogilistan luettelo blogeista, joissa puhutaan oppimisvaikeuksista:
http://www.blogilista.fi/haku?query=oppimisvaikeus&mode=entries

Vlogi aiheesta lukihäiriö:



Lukeminen, vieraat kielet ja matematiikka - miten parantaa oppimista?

Lukiessa lukutavat, muistiinpanot ja kertaaminen vaikuttavat oppimiseen enemmän kuin lukemisen nopeus. Yleiskuvan saaminen aiheesta on tärkeää, varsinkin jos kyseessä on laaja tekstikokonaisuus. Näin asian ymmärtäminen on helpompaa. Itseä kiinnostavat tekstit herättävät lukuinnostuksen, joten kannattaa etsiä mielenkiintoista luettavaa. Lukemista pitäisi harrastaa mahdollisimman usein, jotta lukemiseen virittyy.

Vieraiden kielten oppimisvaikeudet liittyvät usein lukemisen vaikeuteen. Myös muistiongelmat hankaloittavat vieraissa kielissä sanaston ja kielioppiasioiden muistamista. Kielten opiskelussa valttikorttina on käyttää monenlaisia oppimismetodeja. Pelkkä koulussa opiskelu ei välttämättä riitä. Kieltä voi oppia myös lehtiä lukemalla, musiikkia kuuntelemalla ja sarjoja/elokuvia katsomalla. Paras tapa oppia kieltä on tietysti menemällä sinne missä sitä puhutaan - ulkomaille. Kun kommunikoi muutaman kuukauden pelkästään vieraalla kielellä, sitä oppii väkisinkin. Hyviä opiskelutekniikoita ovat tekstien ääneenlukeminen ja erilaiset muistitekniikat, jotta sanasto jäisi mieleen.

Matematiikassa uuden oppiminen perustuu aiemmin opitulle. Matematiikassa on tärkeää harjoitella paljon, sillä tiedon lisäksi tarvitaan sen soveltamistaitoa. Matemaattisen tehtävän ratkaisemiseksi on hyvä kirjoittaa kaikki tehtävässä mainitut tiedot paperille ennen varsinaisen laskemisen aloittamista. Voi piirtää myös kuvia. Mittasuhteissa auttavat käytännön esimerkit, esim. litran maitopurkki, oma pituus, kodin neliömäärä yms. Laskutehtäviä voidaan myös osittaa, esim 4 x 8 = 2 x 2 x 8. Välivaiheiden tarkka merkitseminen helpottaa oman ajatusketjun hahmottamista sekä itselle että opettajalle. Se vähentää myös työmuistin kuormitusta.

Mitä aikuinen voi tehdä oppimisvaikeuksia omaavien nuorten hyväksi?

Tärkeintä on ehkä nuoren kanssa puhuminen ja rohkaiseminen. Kysy, miltä nuoresta tuntuu, minkä hän kokee haasteelliseksi ja missä taas kokee olevansa hyvä. Ota nuori huomioon asioissa, joissa oppimisvaikeus saattaa näkyä. Häntä pitää kohdella samalla tavalla kuin muita: oppimisvaikeuksinen nuori ei ole tyhmä. Hän tarvitsee tukea, rohkaisua ja kehuja.

Kouluissa tulee antaa esim. lukihäiriöiselle lisäaikaa tai tietokoneen kirjoittamiseen koetta tehdessä. Erityisopetusta pitäisi olla saatavilla kaikille oppimisvaikeuksia kokeville. Kaikkien nuorta opettavien pitää olla tietoisia nuoren oppimisvaikeuksista. Nuorelle tulee kertoa kaikista oppilaitoksen tukimahdollisuuksista aktiivisesti.

Tukea pitää antaa myös kotona. Vanhempien pitää tehdä selväksi, että nuori on rakastettu ja hyvä sellaisenaan oppimisvaikeuksista huolimatta. Hänta voi auttaa kokeisiin lukemisessa ja muissa koulutehtävissä esim. tarkistamalla oikeinkirjoituksen. Vanhemmat kannattaa pitää itsensä tietoisena oppimisvaikeuksista ja siitä, mihin kaikkeen ne voivat vaikuttaa.

Entä mitä minä, tuleva yhteisöpedagogi ja kirkon nuorisotyönohjaaja voin tehdä tavatessani oppimisvaikeuksista kärsivän nuoren? Kovin moniin tilanteisiin nuorisotyönohjaaja ei varmaankaan joudu, joissa olisi jotenkin oppimisvaikeudet mukana. Lähinnä minulle tulee mieleen tilanteet seurakunnalla, kun nuoret käyvät rippikoulua. Leireillä tulee ottaa huomioon ulkoläksyjen osalta ne nuoret, joilla on oppimisvaikeuksia. Kaikkien nuorten vanhemmilta tulee tiedustella mahdolliset oppimisvaikeudet ennen leiriä, jotta tilanteen vaatiessa voidaan antaa helpotuksia lukihäiriöiselle.

-Olivia-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti